24. januar 2013

5 km løbe strategi

rigtig mange af os ligger ikke en taktik eller videre tanke bag vores løbetur, men her er en lille hjælpe guide til at komme igennem de 5 km på en lettere måde.


Start et sted du føler dig tilpas, og hvor du syntes det er helt rigtig, er ikke sikkert man syntes det er spændende at starte inde midt i byen, eller hvor alle kan se en.

efter de første 500 meter skal du have fundet et tilpas tempo som du kan blive ved at løbe i.

når du passere 1 km, skal du sætte tempoet lidt op, så du løber lidt hurtigere end på det første stykke.

ved 2 km, skal du begynde at slappe mere af i kroppen, du skal stadig holde et godt tempo, og dukan glæde dig over du snar ter halvejs.

ved 3 km, sætter du igen tempoet lidt op og sådan fortsætter du ind til du når 4 km.

på den sidste km fra 4-5 finder du noget at løbe efter/for, dette kan være drømmekroppen, en anden løber der er hurtigere, en hurtigere tid eller tanken om at nu er mål lige om hjørnet.

når du rammer 4,8 km sætter du alt ind og giver alt hvad du har i dig, du lægger de sidste kræfter i at løbe alt hvad du kan, for at krydse målstregen og vide du har gjort dit bedste endnu engang.

 
ovenstående måde er den jeg har brugt de to gange jeg har gennemført et arrangeret 5 km løb, som kvindeløbet og smuk løb som jeg gennemførte sammen med min mor sidste år. Den har hjulpet mig godt på vej, og før jeg viste af det havde jeg krydset målstregen, på den sidste km bruger jeg gerne min mor eller en anden løber som "hare" en jeg jagter, dette flytter gerne mit fokus og motivere mig endnu mere til at målet er lige om lidt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar